Szárnyal hazánkban a webáruházas rendelés

2020.03.05. 08:00 | Hírek

Megállíthatatlannak tűnik az online kiskereskedelem terjedése Magyarországon, hiszen tíz év alatt hússzoros növekedés történt. Még ezzel sem érjük el azonban az uniós átlagot. A RowanHill Digital szakembereinek elemzése a hazai online piacról.

Nagyon megugrott a webáruházakban történő vásárlás azt követően, hogy nagyjából tíz éve beindult a tabletek és az okostelefonok rohamos növekedése, bár nyilván azelőtt sem volt ismeretlen egy-egy rendelés a netről. Ugyanakkor a mai világban értelmezett általános netes vásárlás elfogadottságától még mindig messze álltunk, amelyet egyébként gyengítettek az állandó biztonsági fenyegetésekről szóló hírek és figyelmeztetések, na meg az olyan esetek, mint az emlékezetes PPO botrány, amikor az akkoriban még csak egyetlen online autópályamatricát áruló cég előre eltervezett módon fű alatt megterhelte az összes regisztrált ügyfele bankkártyáját.

Az elmúlt években, elsősorban a megállíthatatlannak tűnő okostelefonos láz és az internet még általánosabb elterjedése, a nagy cégek, elsőként a Tesco online webáruháza, továbbá a korlátlan mobilinternetes csomagok megjelenése, sok lúd disznót győz alapon elhozta az internetes bevásárlás egyre nagyobb elterjedését.

Míg 2019-ben bő 700 milliárd forintot haraptak ki az online vásárlás tortájából a hazai webáruházak a Blokkk.com szerint, addig 2020-ra már 900 milliárd forintot is elérhet ez a szám. Az internetet használók közül az interneten előző évben vásárlók aránya 52 százalék volt 2018-ban, ami a 2017-hez képest 3,2 százalékos, 2010-hez képest pedig 24 százalékos növekedést jelent. Közülük majdnem fele-fele arányt képviseltek a férfiak (53 százalék) és a nők (47 százalék). A gyakori vásárlók közel fele (45 százalék) 1-2 alkalommal, további 37 százalékuk 3-5 alkalommal rendelt a világhálón keresztül.

Nyilvánvaló tehát, hogy a hazai fellendülés még mindig jelentősen növekvő szakaszban van, annak ellenére, hogy a tíz évvel ezelőtti bázishoz képest az idei évre várt érték már mintegy hússzoros növekedést jelent (2010-ben 46 milliárd Ft volt az online kiskereskedelmi forgalom).

A fizikai boltokban történő vásárlás nem nőtt ekkora mértékben, így a 2010-es 0,6 százalékos részesedés helyett a webáruházak ma már a teljes kiskereskedelmi forgalom 4,8 százalékát szakítják ki a KSH adatai szerint. Persze hozzátehetjük, hogy alacsony bázisról kiindulva mindig könnyebb látványos emelkedést produkálni, így a netes vásárlások növekedési üteme később, a fejlettebb online piac felé haladva óhatatlanul lelassul majd.

Az európai trendekhez zárkózunk mi is fel idővel. Jelenleg a legfrissebb, 2018-as adat szerint az uniós lakosság 60, míg a hazai lakosság 41 százaléka vásárolt magáncélból az interneten. Ehhez képest sokkolónak hat Dánia a maga 84 százalékos arányával, amivel épphogy megelőzi az Egyesült Királyságot (83 százalék). Ezekben az országokban a lakosság kétszer akkora aránya vásárol már az interneten, mint idehaza, persze ezek az országok a legfejlettebbeknek számítanak. A saját adatunkkal mi a rangsor 21. helyén vagyunk Litvánia (43 százalék) után és Portugália (37 százalék) előtt.

Érdemes arra is figyelmet fordítani, hogy mely termékek vitték el a dobogós helyeket a webkereskedelemben. 2018-as adatok szerint a legnagyobb arányban (17 százalék) ruházati és sportfelszereléseket vásároltak a magyarok, míg a szállásfoglaláshoz, üdüléshez és egyéb utazási előkészületekhez kapcsolódó szolgáltatások együttesen 14 százalékot tettek ki. Ezután a szórakoztató elektronikai cikkek következtek (13 százalék), illetve a háztartási eszközök (11 százalék), azaz a fenti négy termékágazat az összes vásárlás bő felét (55 százalék) tették ki. A legkisebb arányban távoktatási anyagokat (1,4 százalék) és gyógyszereket (1,7 százalék) rendeltek.

Noha nem szerepel dobogós helyen, de nagyon megugrott például a Simple applikáción keresztül megvásárolt autópálya-matricák száma is tavaly az előző év eredményeihez viszonyítva az OTP Mobil adatai szerint. A növekedés közel 50 százalékos, vagyis a több mint 120 ezer felhasználó mintegy 402 ezer e-matricát vásárolt. A havi e-matricák száma ugrott meg leginkább, de szépen vitték az éves megyei e-matricákat is. Ha a darabszámokat nézzük, akkor a tíznapos matricák a legkedveltebbek. Benyó Péter, az OTP Mobil ügyvezető igazgatója úgy nyilatkozott, hogy a Simple-nek rendkívül erős autós felhasználói közössége van, az alkalmazásban többszázezer rendszámot mentettek már el.

Visszatérve a webshopokra, érdemes figyelni a szezonális ingadozásra is, hiszen egyre jellemzőbb, hogy a webshopok éves működésüket a Black Friday-re alapozzák, hiszen ebben a pár napban érik el a bevételeik legnagyobb részét. Főleg azokra a webáruházakra igaz ez, amelyek az ajándékozással is összefüggenek, így az egészséggel kapcsolatos termékeket, táplálékkiegészítőket, szórakoztató elektronikai cikkeket, könyveket, valamint az ajándéktárgyakat árusítanak. Számukra a karácsony előtti egy hónapos időszak a legfontosabb.

Egy felmérés szerint azonban nem csak a karácsony előtti csúcsidőszak, hanem a szeptembertől februárig tartó egész időszak is erős, de érezhető a hatás a Valentin napon is. Megfigyelhetők továbbá a termékprofillal kapcsolatos időszakok is, a papír-írószerrel kereskedő webshopok például értelemszerűen az iskolakezdési időszakban mérnek forgalomnövekedést, de azt már kevesebben gondolnák, hogy megugrik az ágyneműk iránt érdeklődés is. Ennek az a magyarázata, hogy sokan költöznek új kollégiumba, ahová új ágyneműt visznek.

A földrajzi elhelyezkedést tekintve, azok a webshopok, amelyek például szórakoztató elektronikai berendezéseket értékesítenek, jól teszik, ha Budapestre koncentrálnak, a fővárosból érkezik ugyanis a rendelések több, mint 40 százaléka. Ugyanez a trend igaz a bio termékekre és táplálékkiegészítőkre, illetve az Apple-termékekre is. Vidéken viszont jobban preferálják a kisebb értékű ruházati cikkeket és az ékszereket.

Ha pedig a fizetésre kerül sor, akkor régóta köztudott, hogy döntő arányban az utánvételes fizetést választják. Az említett felmérés adatai szerint a fizetések közel háromnegyede még mindig utánvétes volt tavaly, a maradékon osztoztak az átutalással előre fizetett rendelések és a bankkártyás online fizetések.

Pedig az online bankkártyás fizetés rengeteget fejlődött biztonsági szempontból. A kétfaktoros ügyfélhitelesítés elterjedésével, mely Magyarországon az eredeti határidőhöz képest egy évvel később, 2020. szeptember 24-éig épül ki a bankok körében, a korábbinál sokkal biztonságosabban lehet majd fizetni az interneten. A vásárláshoz legalább két adat ismerete lesz szükséges, így a kártyán lévő CVC2 vagy CVV2 kód mellett általában egy SMS-ben vagy mobilapplikáción érkező jelszót is meg kell adni a fizetési folyamat sikeres lezárásához. Mobiltelefonon történő vásárlás esetén ezt akár helyettesítheti az ujjlenyomat is.

A RowanHill Digital szakértőinek internetes fizetéssel kapcsolatos korábbi tanácsai itt olvashatók el:

Ezekre figyeljen a karácsonyi vásárlások kifizetésekor - Bankkartya.hu

A RowanHill Digital szakértői pár tanáccsal szolgálnak ahhoz, hogy a karácsonyi vásárlási időszak nyugodt legyen, és csak annyi hiányozzon a bankszámlánkról, amennyit valóban el akartunk költeni. A karácsonyi bevásárlás során óhatatlanul többet költünk, ezért nem véletlen, hogy a tolvajok is jobban rákészülnek erre az időszakra.

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó