A digitális képességeink fejlesztése lehet az egyik kiút a koronavírus-járványból

2020.04.18. 08:00 | Hírek

Az emberiség egy minden korábbinál nagyobb kísérletbe kezdett az önkéntes karanténokkal és a házi munkavégzéssel a koronavírus-járvány hatására, ami részben velünk marad a későbbiekben is. Több cég rájöhet arra, hogy az otthoni távmunka jól és hatékonyan működik, így azokra a képességeinkre, melyeket most a koronavírus-járványban a digitalizáció terén megszerzünk, bizony később is szükség lehet majd. Előnyösen változtat meg a digitális felkészültségünk, melyre az egyre terjedő digitális átállás során amúgy is szükségünk lett volna, a járvány valójában csak felgyorsította ezt a folyamatot. A digitális megoldásokkal foglalkozó RowanHill Digital elemzése.

A koronavírus-járvány kapcsán kialakult válsághelyzet nemcsak az emberek egészségére, de a gazdaságra, a megélhetésünkre, ezáltal a jövőnkre is jelentős hatást gyakorol majd. A kijárási szigorítások adta helyzetben a munkavállalók otthon maradnak, és a munkahelyi teendőiket távolról, otthonról igyekeznek ellátni. Persze már akinek a munkaköre lehetővé teszi ezt. A járványhelyzet kezdetén a cégek gyorsan összeállítottak egy eljárásrendet a távoli munkavégzésre, amihez sok helyen technikai segítséget is adtak, a munkavállalók pedig bíztak abban, hogy az otthoni internet használatával is ugyanolyan jól el tudják majd látni a feladataikat.

A járványhelyzet fokozódásával nemcsak egészségügyi, de gazdasági szempontból is a második fázisba léptünk, ahogy az egyes államok lezárták a határokat, korlátozták a boltok nyitva tartását, az emberekre pedig a korábbi ajánlások helyett már egyenesen kijárási korlátozásokat vezettek be. A bezártsággal azonban nem csak a munkavégzési szokásaink, de a vásárlási szokásaink is megváltoztak. Ezek hatására egyes ágazatok, mint például a turizmus, építőipar, oktatás, teljesen leálltak, amivel mind a kereslet, mind a kínálat radikálisan megváltozott.

Miben segíthet számunkra a digitalizáció?

„A koronavírus-járvány felnyitotta a szemünket a digitális technológiák alkalmazásának gazdasági, közigazgatási és társadalmi jelentőségére. A válság ráébresztett bennünket a digitalizáció széleskörű bevezetésének feltétlen szükségességére” - ezt Achim Berg, a németországi informatikai ágazati vállalatok szakmai képviseleti szervezete, a Bitkom elnöke mondta, a járvány első hónapja után levonva a következtetéseket. A szakember utalt arra, hogy a digitalizáció szükségessége a német gazdasági szereplők körében már széleskörű támogatottságra tett szert, tízből kilenc cég támogatja ezt a húsz főnél többet foglalkoztató vállalatok közül. Mindez azt jelenti, hogy a koronavírus megadta a végső döfést az analóg világ elhagyásához a német feldolgozóiparban, szolgáltatóiparban és a közigazgatásban.

Hasonló jeleket látnak Magyarországon is a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Modern Vállalkozások Programjának szakemberei, akik digitális „segélyvonallal” és egyéb díjmentes szolgáltatásokkal segítik az online térbe menekülő, bajba jutott cégeket.
Hirtelen mindenki digitalizálni akar most, még az is, aki az év elején ezt még csak nem is tervezte. A digitalizáció nem csak abban segít, hogy a cégek által preferált távmunkavégzés működhessen, hanem egyben korszerűbb ügyfélkiszolgálásra is ösztönzi a cégeket, gondoljunk csak például az érintésmentes kiszolgálás megnövekedett fontosságára, a digitális aláírások bevezetésére a futárcégeknél, de akár arra is, hogy akad olyan bank, amelyik a vírushelyzet miatt hozta előre a videóbank fejlesztését, mondván, ha már az ügyfelek nem tudnak személyesen kapcsolatba lépni velük, legalább az online tér legyen minél személyesebb és élethűbb.

Persze a digitalizáció sem csodafegyver. Ott érdemes inkább bevetni, ahol érdemi hasznot is hajthat. Egy turisztikai szektorban elvégzett digitális fejlesztés például most segíti a túlélést, de a beruházás igazi hatása majd csak a régi kerékvágásba visszaálló élet után jelentkezhet.

Az egyénekre hogyan hat majd a digitalizáció?

Igaz az is, hogy az a kényszer, hogy „na vegyük csak elő az okostelefonunkat, hadd lássuk, mire is jó ez még?“, akár még odáig is elfajulhat, hogy a felhasználók egyszerűen rákapnak a digitális megoldásokra. A Forbes amerikai kiadása például igen megnövekedett, 72 százalékos fintech alkalmazás használatról számolt be. Talán a koronavírus-járvány lehet majd az a hatás, amely megtolja az emberek érdeklődését az okostelefonokon elérhető, újdonságot hordozó digitális megoldások felé? A közeljövő eldönti majd ezt a kérdést.

Az azonban már most nyilvánvalónak látszik, hogy az egyénnek alapvető szerepe lesz a digitális képességek elmélyítésében, s ezzel a cégek szolgáltatásainak, pontosabban ügyfélkapcsolati formáinak megváltoztatásában. Egyértelmű iránynak látszik az okostelefonok még széleskörűbb elterjedése, tehát a jövő digitalizációjában nem a laptopok és az asztali számítógépek fognak nagyobb szeletet kihasítani, hanem a kézbe fogható okoseszközök.

Azoknak a rétegeknek, akik eddig nem nagyon barátkoztak a digitális megoldásokkal, a jövőben hátrányuk származik majd abból, ha a képességeikkel lemaradnak a digitalizáció felé robogó társadalomban. Jó példa erre az előző cikkben már említett Volánbusz, mely a járvány hatására gyakorlatilag csak okostelefonnal enged utazni a távolsági autóbuszokon, annak ellenére, hogy széles réteget érintő közszolgáltatásról van szó.

Főként persze az idősebb generáció van veszélyben a digitalizáció terén. Azonban olyan ügyekben, melyek őket alapvetően érintik, ilyenek például az egészségügyi szolgáltatások, kiváltképp a magánegészségügy, de ilyen egy egyszerű jogosítvány vagy bármilyen más hatósági igazolvány intézése, ahol már csak időpontfoglalással lehet ügyet intézni, A bankok is ebbe az irányba fognak elmozdulni, de elmennek majd ebbe az irányba az olyan megoldások is, mint a közlekedés (ahogy már el is ment) vagy például a kulturális jegyek vásárlása.

A kétrészes cikksorozat következő részében a RowanHill Digital egy ilyen megoldást mutat majd be.

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó